شرح وظایف دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات
· دریافت شکایات واصله از اشخاص حقیقی و حقوقی و بررسی پیرامون صحت و سقم موارد شکايات و پيگيری موضوع تا اخذ نتيجه نهايی و پاسخگويی به شاکی .
· پاسخگويی حضوری و تلفنی به مراجعين و راهنمايی و رفع اشکال آنها در موارد مربوط .
· رسيدگی به شکايات مندرج در مطبوعات و سایت بازرسی استان در زمينه های مربوط پس از حصول اطمينان از صحت مفاد آن و پاسخگويی از طريق دستگاه مربوطه .
· برقراری ارتباط مستمر با بازرسی و پاسخگويی به شکايات و اجرای خط مشی ها و سياستها و دستور العملهايی که توسط ستاد مذکور تهيه و ابلاغ می گردد .
· برقراری ارتباط با واحدها و مراکز تابعه و اعمال نظارت مستمر بر عملکرد آنان و دريافت و جمع بندی گزارشهای همراه با تجزيه و تحليل لازم جهت اطلاع بالاترين مقام دستگاه و نيز ارسال به بازرسی و پاسخگويی به شکايات سازمان متبوع .
· ارائه خط مشی به واحدهای تحت پوشش در رابطه با شکايات واصله و انجام بازرسی های لازم
· تنظيم و تکميل گزارش عملياتی دستگاه متبوع مطابق فرمهای ابلاغی و ارسال آن به بازرسی و پاسخگويی به شکايات در صورت نياز سازمان
· تهيه و تنظيم برنامه های بازرسی مستمر ، دوره ای و يا موردی جهت واحدهای پاسخگويی به شکايات واحدها و مراکز تابعه .
· هماهنگی و همکاری با دفتر بازرسی و پاسخگويی به شکايات سازمان متبوع در رابطه با نظارت بر حسن اجرای قوانين و مقررات .
· برگزاری جلسات هماهنگی بين واحدهای پاسخگويی به شکايات در فواصل زمانی مناسب .
اخذ نظريات واحدهای تخصصی دستگاه متبوع در موضوعات مطروحه در صورت لزوم به منظور رسيدگی و اعلام پاسخ به شکايات .
· مطالعه و بررسی مستمر روشهای انجام کار در دفتر و واحدهای پاسخگويی به شکايات به منظور ارائه پيشنهادها اصلاحي لازم .
· انجام اقدامات لازم به منظور استقرار سيستمهای پيشرفته و مکانيزه جهت افزايش دقت ، سرعت و کيفيت گزارشگيری و گزارش دهی .
· اعلام موارد تخلفات اداری مشهود کارکنان و مسئولان دولتی در حين بررسی شکايات يا بازرسی های انجام شده به ستاد يا بالاترين مقام دستگاه اجرائی مربوط در امر رسيدگی به تخلفات اداری و دريافت نتيجه اقدام هيئت جهت انعکاس به شاکی .
· معرفی کارکنان دفتر و واحدها و مراکز تابعه به مراکز آموزشی جهت گذراندن دوره های آموزشی مورد نياز در صورت لزوم
· فراهم نمودن مقدمات نصب صندوق در محلهای مناسب برای دستيابی به پيشنهادات و انتقادات ارباب رجوع جهت اطلاع بالاترين مقام دستگاه اجرائی